lördag 9 januari 2010

25 minusgrader.

Då går man inte gärna ut. Då är man gärna inne.

För att hålla oss sysselsatta har vi hittills idag: lyssnat på musik, pusslat, gjort grimaser, sjungit, spelat på diverse instrument (Majkis kom med en flöjt och sa: Majkis blåser i trumman,...ja, ja, bara hon håller sig sysselsatt får hon kalla det vad hon vill), stretchat Kungens ben framför brasan, bakat muffins och läst bok som handlade om glass och kamelhårs-byxor.

Majkis kom plötsligt på att hon hade viktiga saker att ta itu med. Hon sprang in på sitt rum och började flytta ut alla sina gosedjur från hennes och Kungens tältkoja och lade dem på mattan.



Majkis: Majkis har många saker!
Mamman: Vad ska du göra med alla dina saker då?
Majkis: Majkis har massa saker!
Mamman: Ja, men vad ska du göra med dem då?
Majkis: Majkis kasta...kasta sopen!
Mamman: Men inte ska du väl kasta alla dina gosedjur?
Majkis: Nääää...
Mamman: Hjälper du mamma plocka in alla gosedjur igen då?
Majkis: Majkis sitter....sitter på rumpan.

Sedan hittade Majkis två små möss längst in i tältet och började sjunga Vart bor du lilla råtta, påhejad av Kungen som låg i Majkis säng och vilade ryggen.
Majkis version verkar gå som följer:
Vart bor du, lilla råtta? I en hatt!
Hur mår du, lilla råtta, i en katt?
Hur mår du, lilla råtta, i en katt?



Tja, jag kan tänka mig att råttan har mått bättre.

Den 9/1 år 2010 var den dagen då vi fick ta bort frost från filtret i spisfläkten. Inomhus.
Då är man gärna inne.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Har hängt ett draperi framför den dragia balkongdörren. När jag tittade bakom var det is på dörren! Nu får det va`nog. Jag är så trött på att frysa. Och dottern vill ut och kunna köra rullstolen själv utan att fastna i en snödriva.

Anonym sa...

Hej! Har precis hittat din blogg. Du skriver jättebra och dina virkalster är också underbara!
Får jag fråga om något speciellt hände när Kungen var 13 månader och fick sin hjärnskada? Eller är jag för nyfiken då...?

kungen o majkis sa...

Hejsan!

När Kungen var en vecka gammal fick han en hjärnshunt inopererad som dränerar överflödig vätska från hjärnan. När han var 13 månader blev det stopp i shunten och Kungen fick tryck på hjärnan och började krampa. Han krampade nästan ett dygn i sträck och det var då han fick sin grava hjärnskada och förlorade synen.
Frågar man inget får man inget veta ;-)!

Tack för fina ord :-)!

Anonym sa...

Hej kusin! Det där med frost i spisfläkten lät ju inget vidare... då är det kallt! =)
Jag är så glad att jag fick höra talas om din blogg, den är ju helt underbar! Och dina foton!! Du har inte tänkt att starta kurs? I så fall är jag med! =)
Ta hand om er i kylan och hälsa familjen! Kram

Therese sa...

Just det, du har ju fler än en kusin... det var jag som skrev den här gången! =) Är inte så bra på det här med kommentarer på bloggar, men nu hitta jag ju en liten ruta där jag kunde skriva mitt namn! =) Man lär så länge man lever! =) Kram på dej!

kungen o majkis sa...

Hej kusinen :-D!

Haha, jag gissade faktiskt att det var du ;-)!
Idag är det ju bara 7 minus så idag klarade sig faktiskt fläkten :-P!
Kul att du har hittat hit och att du gillar bloggen! Hälsa familjen så gott och tack för det superfina julkortet! Sååå fint! Kram kram!!

Anonym sa...

Så söt hon är! Och så stor hon har blivit!
Underbara söta busungar!

Kram och ha det gott!

Modestie

kungen o majkis sa...

Modestie: Ja, de växer fort våra små :-D! Kul att du tittade in :-)!! Kram!!