söndag 11 maj 2014

Cheesecakepannacotta. Med hallon.


 Igår var det Eurovisionfinal. Värsta bästa dagen. Vi bjöd över kompisar som också gillar schlager. När de kom över hade de tillverkat flaggor till oss alla. Flaggorna till länderna som vi hejade på. Sånt gillas. All in schlager.

Till efterrätt bjöd vi på cheesecakepannacotta. Vi blev bjudna på denna för några veckor sedan hos kompisar men jag glömde ta receptet...jag googlade reda på det istället. Gilla google. Receptet hittade jag till sist här.

Cheesecakepannacotta, 6 pers:

2 1/2 gelantinblad
1 vaniljstång
3 1/2 dl vispgrädde
1 1/4 dl socker
250 g philadelphiaost
1 pkt frysta hallon cirka 200 gram ( upptinade)
( 2 msk nutella i botten på varje. )

Börja med att lägga gelantinbladen i blöt. Mixa de tinade hallonen och rör sedan ihop dem med philadelpiaosten. Rör tills det blir en jämn smet, ställ sedan åt sidan ett tag. 
Dela vaniljstången och skrapa ut fröna, lägg skrapet och stången i en kastrull tillsammans med sockret och grädden. Koka upp under omrörning. Ta bort vaniljstången och lägg sedan i de urkramade gelantinbladen. Rör tills de löst sig. Häll i ost- och hallonsmeten i grädde-socker-vanilj-och gelantinsmeten. Rör ihop till en jämn smet och häll upp i portionsformar. Ställ kallt tills det stelnat.
I ursprungsreceptet skulle man ha 2 msk nutella i botten på formarna men jag hoppade det. Men kanske nästa gång. För det blir fler gånger. Tänkte också att man skulle ju kunna blanda ihop mosade Digestivekex med smör och baka till lite på ett bläck i ugnen. Och sedan smula över pannacottan som topping. Det kan vi också ta nån gång. För det blir fler gånger.
Och Eurovisionfinalen hörrni...vad tyckte ni? Jag hoppades såklart att Sverige skulle ta hem detta. Trea är ju dock inte illa alls. Förutom Sverige så störtgillade jag verkligen Malta. Coming home med FireLight. Så fantastiskt skön låt. Och de kom ju faktiskt också trea. Fast från slutet. Kan berott på att att alla i hela Europa blev så förvirrade och glömde rösta när sångaren såg mer ut som Mat-Niclas än Mat-Niclas själv.
Kan ju inte han rå för.

Och om ni inte ens minns hur Maltas låt lät, hur ni nu kan ha missat denna sköna låt, så kommer en Spotifylänk här. Och på Spotify så ser ni ju inte att han ser ut som Mat-Niclas. Så ni går säkra från förvirring.

Klicka och höj volymen. Njut. 

Själv ska jag denna regniga söndag sätta mig och virka lite. Regniga söndagar är liksom gjorda för det.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Åh va härliga du är, du positiva människa! Efterrätten låter helt ljuvlig. Var den väldigt söt eller kanske lite syrlig i smaken? Själv klarar jag inte riktigt när det blir fööör sött men hallon brukar ju ofta vara lite mer balanserade. Jag hejade precis som du på Sanna. Helt otroligt bra var hon :) kram Emmelie

marie sa...

Å! Äntligen en till som gillade Malta!! ;-)

Lillbatting sa...

Jag tänkte på Majkis när jag övergav Gladiatorerna för Eurovision. Hur löste hon situationen? Dubbla skärmar?

Fröken Fräken sa...

Jag gillade också Malta! Och inte tänkte jag på att sångaren skulle vara lik Mat-Niclas, jag tänkte mer på en kusin till Peter Jöback. Eller lik någon som varit med i Morden i Midsomer. För där har ju alla som talar engelska varit med någon gång.
Och så gillade jag Island! Och det var nog tur att jag inte hade några vimplar för då hade jag nog upprört svischat till herr Fräken varje gång någon gav en röst till Rumänien...

Anonym sa...

Tack för en super trevlig kväll med god mat! Desserten var Såå god. Ver redan när jag ska bjuda på den. Kram Maria Lindgren

Anonym sa...

Jamen precis, mat-Niclas i eurovision! Tänkte att han sadlat om och flyttat till Malta! ;) / Maria

Fiffiga Systrar sa...

Vi gillade Malta också! Vilken smarrig efterrätt och fina bilder!

Fiffiga Systrar sa...

Vi gillade Malta också! Vilken smarrig efterrätt och fina bilder!

Annika GW sa...

Vilken smaski efterrätt. Det receptet måste jag ta till samlingen av favoriter! Tack! / Annika